zondag 4 januari 2015

Albumlijst 2014



Ook ik heb dit jaar weer een lijstje gemaakt van beste albums. Maar ik heb het iets anders gedaan. Er zijn zo veel goede albums, dat ik er voor heb gekozen om in dit lijstje alleen bands te plaatsen die ik voor dit jaar nog niet kende of nog niet eerder een plaat hebben uitgebracht. Want natuurlijk zijn de nieuwe albums van o.a. Slipknot, Machine Head, Conan, Lonely Kamel, Palm Desert, Monobrow, John Garcia, enz ook weer goed. Tijd voor wat vernieuwends in dit lijstje van 2014 en op naar een nieuw jaar vol muziek.


Flood - Oak

25 Juli  -  Doom, Heavy, Psychedelic, Stoner  -  San Francisco, US

Een goede lading meeslepende psychedelische doom.
Deze plaat is toch wel echt een must-listen. De band
heeft totaal niet de gepolijste liedjes die veel Amerikaanse
bands maken, maar juist de zweverigheid van vele Duitse Psychedelische stoner bandjes.




High Fighter - The Goat Ritual

28 Oktober  -  Stoner, Blues, Metal  -  Hamburg, DE

Gruizige doom metal maar met een zeer afwisselende
groove er in. De grunt er in is daarbij wel weer zeer
agressief maar word afgewisseld met zang.






Wedge - Wedge

10 November  -  Stoner, Rock, 70's, Psychedelic  -  Berlijn, DE

Een popachtige rock plaat met groovyness en hoog
meezing gehalte en vrolijke deuntjes. Soms bijna
richting punk en met veel effectjes en een aantal
grappige teksten.





Mother Corona - Reburn

6 Oktober  -  Grunge, Sludge, Stoner, Metal  -  Didcot, UK

Harde Stoner maar met een groove en redelijk
meezing gehalte. Een vol album met 15 nummer
maar verveelt niet.






Unsilence - A Fire On The Sea

7 Juli  -  Melodic, Doom, Metal  -  'North west', UK

Zeer zware lompe metal met een zang die me doet
denken aan Ghost, in ieder geval een melodieuze
kerkelijke zang. Dit samengevoegd klinkt meeslepend.






Electric Citizen - Sateen

1 Juni  -  Heavy, Rock, 70's  -  Cincinnati, US

Ondanks mijn afkeur voor zangeressen vind ik het in
een retro jasje vaak juist wel goed. En dat is het geval
bij Electric Citizen, Het klinkt als Shocking Blue
met een extra laagje heavyness.





Dot Legacy - Dot Legacy

27 Juni  -  Alternative, Rock, Stoner, Fuzz  -  Parijs, FR

Deze plaat valt onder de categorie 'niet in een hokje
te stoppen'. De heavy, groovy en vrolijke muziek
mixen ze met hiphop en elektronische effecten.
Ik moest ook even aan de stijl wennen, dus niet
na een liedje oordelen.



The Socks - The Socks

18 Maart  -  70's, Stoner, Rock, Psychedelic  -  Lyon, FR

Hoewel deze band uit Frankrijk komt valt dit niet te halen
 uit de muziek. Het klink als lekkere zweedse stoner blues,
 waar ik altijd wel voor in ben.






Hobo Magic - Hobo Magic

21 Augustus  -  Groove, Stoner, Rock, Heavy  -  Noosa, AU

Lekkere groovy stoner met vette gitaar rifs. Soms
met toevoeging van relaxte tussen stukken of een
vleugje southern. 






The Order of Israfel - Wisdom

29 Augustus  -  Stoner, Heavy, Rock,   -  Gothenburg, SE

De enige band die ik live heb gezien van dit lijstje,
Zweedse stoner met de aanwezige klassieke sound
van Black Sabbath. Niet uniek, maar wel lekker. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten